A comment taken from the sport section on
www.capital.bg
Шест аргумента за bg футбола
Първенството на А група повишава интригата и аудиторията си
Допреди по-малко от година българският клубен футбол си беше спечелил имидж на сектор на победилия марксизъм.
Като работници на заплата футболистите си бяха спечелили статута на най-важния обект в предприятието и имаха привилегията да получават по-голямата част от сумите, постъпващи във фирмата. При това, без да постигат реални резултати. Фирмите, тоест футболните клубове, се чувстваха много комфортно в тази обстановка, тъй като можеха да си купят всеки футболен мач, който пожелаят, или да го продадат, ако резултатът не е толкова важен за тях. Купуваха се титли, медали и места. В резултат на това до септември 2005 г. хората почти престанаха да ходят на стадиона.
Последните седем месеца обаче се оказаха повратни за по-доброто развитие на българския клубен футбол. Случайно или не, този процес започна с класирането на трите български отбора - „Левски“, ЦСКА и „Литекс“, в груповата фаза на турнира за Купата на УЕФА. Към днешна дата съществуват поне шест причини да се очаква, че най-популярният спорт в България ще възвърне изгубените си стойности и ще бъде в състояние да предложи на зрителите онзи вид качествен спектакъл без сценарий, който е фундаменталната основа на футболния бизнес.
Намаляване на корупцията в първенството
Този процес започна със свалянето от власт на бившия президент на БФС Иван Славков и замяната му с Борислав Михайлов. Михайлов и президентът на Професионалната лига Валентин Михов заложиха на програма за намаляване на броя на договорените резултати и очевидно до момента успяват. От началото на пролетния дял например ЦСКА загуби седем точки, което позволи на „Левски“ да догони съперника си за титлата точно преди дербито между двата отбора на 2 април. „Литекс“ и „Локомотив“ (Sof) водят оспорвана битка за третото място, при това далеч извън познатия сценарий, при който всичко се решава в прекия двубой помежду им - и двата отбора губят мачове и точки като гости. Силно представящият се състав на „Левски“ бе елиминиран в турнира за Купата на България със загуба 2:3 от „Черно море“ във Варна в драматичен двубой. Битката за четирите места в европейските клубни турнири е оспорвана, а отбори като „Берое“ и „Беласица“ декларираха желанието си да участват в преформатирания турнир на УЕФА „Интертото“. На практика толкова интересен футболен шампионат не е имало в последните десет години.
Повишаване на зрителския интерес
Статистиката сочи, че е налице повишаване на броя на зрителите по стадионите, особено от началото на пролетния дял на първенството. По данни на Професионалната лига за 19-ия кръг от първенството на А група например седемте мача са събрали обща аудитория от близо 30 000 зрители. За сравнение, предишният шампионат е приключил с посещаемост от 14 000 души. В края на сезона най-вероятно ще бъде отчетена най-високата аудитория за последните пет години с над 4000 зрители средно на мач, особено ако тенденцията за футболно първенство без сценарий се запази.
Устойчив телевизионен рейтинг
Футболното първенство на А група регистрира забележителен резултат в битката за рейтинг с другото най-гледано спортно състезание в същия часови пояс - шампионата на Формула 1. Шест години след връщането на Формула 1 в национален ефир, след като от 2000 г. насам автомобилната надпревара вървеше по кабелни телевизии, на 12 март състезанието в Бахрейн съвпадна по време на излъчване с футболния мач „Литекс“ - ЦСКА. Данните на TV Plan/TNS отчетоха, че мачът в Ловеч е имал аудитория от 584 000 зрители по Канал 1 срещу 520 000 за излъчваната по Би Ти Ви Формула 1. Въпреки че става въп*рос за два различни продукта и специфична аудитория, данните сочат устойчивост и конкурентност в телевизионния рейтинг, при това срещу едно от най-големите зрелища в съвременния спорт.
Готовност на телевизиите да купуват български футбол
Другата важна тенденция е склонността на националните телевизии да плащат високи суми за качествен български футбол. Тя се прояви в последния месец и половина, когато вървеше договарянето за излъчване на футболните срещи на „Левски“ и „Литекс“ от европейските клубни турнири. По неофициални данни БНТ, Би Ти Ви и „Нова телевизия“ са платили общо над 260 000 евро за прякото предаване на седем мача с участието на „Левски“ и „Литекс“ и един на запис („Страсбург“ - „Литекс“). Подобна сума беше немислима през предишните сезони, когато преговорите със собствениците на тв правата продължаваха буквално до деня на мача и не се знаеше дали ще има излъчване. Сега БНТ плати около 115 000 евро за мачове на „Левски“ и „Литекс“, Би Ти Ви откупи срещу 30 000 евро двубоя на сините с „Артмедия“ в Търнава, а „Нова телевизия“ даде около 115 000 евро за двете срещи между „Левски“ и „Шалке 04“. Очевидно е, че при предстоящото договаряне на тв правата за следващия футболен шампионат собственикът им SV - RSA ще бъде в позиция да поиска по-високи суми, особено ако качеството на спектакъла се запази до края на настоящото първенство.
Тенденция към подобряване на качеството
БФС и Професионалната лига афишираха желание да редуцират по естествен път броя на отборите, участващи в А група, тъй като все още има доста голяма разлика в класите между водещите отбори и тези в дъното на класирането. За целта двете централи декларираха намерението си да прилагат стриктно задължителните лицензионни критерии на УЕФА, в резултат на които например отборът на „Пирин“ бе изваден в началото на шампионата от А група. Тези критерии опират най-вече до подобряване на стадионите и инфраструктурата, както и до финансова и счетоводна прозрачност.
В очакване на сделката с мобилните оператори
Според някои прогнози през лятото на 2007 г. би трябвало на дневен ред да излезе и сделката с мобилните оператори за разпространяване на картина в реално време с най-интересните моменти от футболните срещи - нещо, което в момента е хит в Западна Европа. Новата технология 3G, при която потребителят може да гледа на дисплея на мобилния си телефон всеки гол от най-интересните мачове от кръга само няколко минути след като бъде отбелязан, със сигурност ще вкара свежи пари в касите на клубовете. Показателно е, че и трите мобилни оператора в страната - „Мобилтел“, „Вивател“ и „Глобул“, в момента парт*нират с „Левски“, ЦСКА и националния отбор.
By Stanil Yotov