Xtratime Community banner

1 - 9 of 9 Posts

·
Registered
59,191 Posts
Discussion Starter #1
Going from montes observation that it was said in voetbalinsite that Leo apparantly was ticked off for not training properly in our trip to Lisbon and that caused irritation, the AD has gone one step further by devoting a whole article to him.

So thoughts? a stupid article or do we have the next Van Persie ( :rollani: ) on our hands, a kid who won't respect the more senior players at the club? or should we treat him more carefully since he is a great talent and perhaps coming from his background, he might be a bit touchy to criticism so maybe we should find another way of doing so?! and what to think of Kalou, do you think he should be a lot less public in his support for his mate?

All in all, doesn't look good it looks like Leo won't return soon in the team and if so could this be another gem to have never fulfilled his potential at the club which developed him? :rollani:

As for Van Persie, I can grin at his dismissal last weekend. Pure stupidity. Such a shame, why is every half decent player we produce in this country a semi nutcase or a primadona (vd Vaart) ? the only normal ones you can count on your hand (eg. Bergkamp )

Braziliaan hard op weg zich bij Feyenoord onmogelijk te maken

Leonardo blijft bron van irritatie

Door Maarten Wijffels

Salomon Kalou vroeg afgelopen weekeinde op ludieke wijze aandacht voor de situatie van een bevriende ploeggenoot. Met de speler in kwestie, de Braziliaan Leonardo, gaat het slecht.

Leonardo

Zijn gedrag dreigt hem opnieuw te isoleren van trainers en ploeggenoten. Zijn optreden rond de uitwedstrijd in de UEFA Cup tegen Sporting Lissabon was de bekende druppel. Leonardo de Vitor Santiago reageerde zwaar geïrriteerd en ronduit onbeschoft toen Patrick Lodewijks hem bij een trainingpartij wilde coachen.

Medespelers die het zagen, voelden plaatsvervangende schaamte. Was Leonardo vergeten dat hij eerder op het vliegveld al met veel misbaar weigerde een paar koffers te dragen?

Afgelopen zondag tegen RBC vroeg Salomon Kalou na zijn treffer aandacht voor de situatie van Leonardo. In een vlaag van jeugdige onbezonnenheid toverde Kalou onder zijn eigen shirt het truitje van zijn goede vriend tevoorschijn.

Leonardo zag het tafereel vanaf de tribune aan. Voor de derde wedstrijd op een rij was hij bewust buiten de selectie gelaten. Nu de aanvaller volledig hersteld is van zijn zware knieblessure, is hij hard op weg zichzelf onmogelijk te maken.

Er is in zijn geval sprake van een repeterende breuk. Bij de vaste supporters rond het trainingsveld kan Leonardo nooit stuk. Ze klappen en juichen dagelijks voor hun teruggekeerde held.

Leonardo betaalt mensen in zulke situaties terug met zijn guitige glimlach en in koddig Nederlands uitgesproken woorden. Op die momenten oogt hij lief, leergierig en loyaal. Maar trainers en medespelers zien veel vaker zijn andere gezicht.

Tijdens trainingen moeten zij aan de slag met een bijna 22-jarige speler die zich nog altijd nauwelijks laat sturen. Leonardo's 'maniertjes' zijn na zijn rentree alweer een bron van irritatie. Daarnaast komt hij aantoonbaar conditie tekort. Bij partijtjes staat hij meer stil dan dat hij loopt.

Pijnlijk was onlangs ook een wedstrijd met Feyenoords tweede team. Tegen FC Twente kreeg hij kort na rust al zo'n kramp in zijn kuit dat hij zich moest laten vervangen. Natuurlijk wordt zoiets na afloop dan meteen gebagatellisseerd: Zwaar veld, hard getraind. Kan gebeuren.

In werkelijkheid heeft Leonardo tijdens het laatste traject van zijn revalidatie juist veel te weinig uitgevoerd. De onlangs vertrokken conditietrainer Toine van de Goolberg stelde in december objectief vast dat Leonardo nog absoluut niet de inhoud had om weer op niveau te spelen en te trainen.

Van de Goolberg wilde aan de slag, maar zag dezelfde Leonardo als in voorgaande jaren. Een meester-manipulator. Gemakzuchtig, arrogant en niet te overtuigen. In het besef dat er bij Feyenoord van hogerhand toch altijd weer mensen zijn die hem zullen steunen.

Zo ging het de afgelopen jaren steeds als het talent zich tegenover zijn medespelers en trainer vergaloppeerde. Hij werd berispt en beboet. Soms gebeurde dat zoals in januari 2002 conform de cao. Leonardo kreeg een geldboete van 4538 euro wegens een veel te late terugkeer van vakantie. Maar daarna bezigde de clubleiding snel weer verzoenende taal. 'Leo kan natuurlijk nog steeds erg goed voetballen.' Het wordt ook dezer dagen alweer hardop gezegd.

Onder Bert van Marwijk grepen de spelers af en toe zelf in als zijn gedrag écht niet langer viel te accepteren. Van Marwijks opvolger Ruud Gullit begon ten opzichte van Leonardo met een schone lei. Maar ook hij moet intussen toezien hoe de aanvaller zich onmogelijk maakt.

Gevaarlijk vinden ze bij Feyenoord dat Leonardo een klein groepje jonge spelers heeft gevonden dat zich makkelijk laat bespelen. Zijn jonge landgenoot Magrao is een eenvoudige prooi en ook Kalou loopt ogenschijnlijk blind achter Leonardo aan.

Salomon noemt Leo gekscherend amateur, omdat hij hem vaak verslaat bij een voetbalspel op de PlayStation. ,,Voor Leonardo geef ik mijn leven'', zei Kalou onlangs in de Feyenoord Krant. Na die quote realiseerde een aantal mensen binnen de club zich de ernst van de situatie.

Terwijl de ergernis bij anderen toeneemt, weet Leonardo zelf zich van de prins geen kwaad. Hij vindt dat hij hard werkt, dat hij goed traint, een goede discipline heeft.

Het wachten is nog altijd op excuses voor zijn uitval in Lissabon richting Lodewijks. Tot die tijd lijkt een terugkeer in de selectie bij wedstrijden uitgesloten.

Maar hoe geïrriteerd Gullit is, toch houdt hij de deur voor de onverbeterlijke rebel op een kier. Met de nieuwe condititietrainer werkte Leonardo gisteren een goede training af.

,,Ik kan zelfs zeggen een heel goede'', aldus Gullit. ,,Voor mij is het simpel. Ik wil iedereen de kans geven om te slagen. Als een speler goed zijn best doet, kan hij bij mij altijd terugkeren.''

http://www.ad.nl/artikelen/Sport/1109660614297.html

·
Registered
40,672 Posts
The thing is, the guy was brought in as some sort of childprodigy and although he's shown some of what he knows at times, he's definately not any kind of legend he might think he is.

Leo has to shut up and start working for his spot again, if he doesn't want to, then let's sell him. There's no point in putting the atmosphere within the team at risk for a player who we haven't used the last 2 years anyway.

Van Persie just lost his head, I can forgive him since he's young, but if he does this a second time, he'll prove he's a donkey. Wenger obviously rates him since he gets a lot more playing time than anyone expected and now's he f*cking up Arsene's confidence in him.

He's still bound for a bigger career than that little asswhipe VdVaart. :D

·
Registered
59,191 Posts
Discussion Starter #3
Drulo said:
He's still bound for a bigger career than that little asswhipe VdVaart. :D
According to a rumour Chivu put in the Ajax forum, fatboy is interesting long ball Celtic :D could be fun with him and John Hartson :eek: but course with Koeman who unfortunately ditched them, we know vd Vaart is a lot more loyal :proud: as he knows he's the sole key to success and to bring the glory years back to Ajax! good on you Raffie!!!!!

As for Leo I agree he better shut up. Unlike Romario who was a bit lazy on the training pitch, Leo has nowhere near produced what the great man did. Time for him to be put in the right place imo and while I think Solomons intentions were goed bedoeld, he better not do it again as it'll only make Leo think he's on the right track with his behaviour :eek:

·
Registered
22,800 Posts
Wally said:
According to a rumour Chivu put in the Ajax forum, fatboy is interesting long ball Celtic :D could be fun with him and John Hartson :eek: but course with Koeman who unfortunately ditched them, we know vd Vaart is a lot more loyal :proud: as he knows he's the sole key to success and to bring the glory years back to Ajax! good on you Raffie!!!!!

As for Leo I agree he better shut up. Unlike Romario who was a bit lazy on the training pitch, Leo has nowhere near produced what the great man did. Time for him to be put in the right place imo and while I think Solomons intentions were goed bedoeld, he better not do it again as it'll only make Leo think he's on the right track with his behaviour :eek:
agree :thmbup:.

it's a shame though, he's a very talented player and could become great if not for his mentality.

·
Registered
59,191 Posts
Discussion Starter #5
NAC verlost Leonardo

ROTTERDAM - Toen alle schijnwerpers in de Kuip op Pierre van Hooijdonk stonden gericht, trainde Leonardo voor zichzelf.

Op een bijveldje aan de overkant. Die eenzame sessie was zijn laatste in dienst van Feyenoord. De in Rotterdam overbodige Leonardo Vitor Santiago vertrekt met onmiddellijke ingang naar NAC, waar hij - als spits - de opvolger wordt van Van Hooijdonk.

,,Ik voel me heerlijk’’, lacht de 22-jarige Braziliaan, die vandaag in Breda de onderhandelingen met zijn nieuwe club hoopt af te ronden. ,,Ik heb veel geld moeten inleveren. Maar dat is voor mij niet het belangrijkste. Ik ben topfit en ben zó blij dat ik weer kan voetballen.’’

Mede door een aantal zware blessures speelde Leonardo de afgelopen drieënhalf jaar slechts elf duels in de hoofdmacht bij Feyenoord. In Rotterdam stond zijn talent buiten kijf, maar werd steeds getwijfeld aan zijn mentaliteit. Ruud Gullit verweet hem een gebrek aan inzet.

Erwin Koeman zette de Braziliaan dit seizoen om dezelfde reden al snel uit de selectie. Dat hij uitgerekend naar NAC verhuist, is saillant. Zijn voorganger Van Hooijdonk gold in de Kuip als een van zijn grootste criticasters.

,,Dat ik te weinig heb gedaan, is onzin’’, reageert Leonardo. ,,Gullit stelde me vorig seizoen op tegen NEC terwijl ik net terugkwam van een blessure en nog niet honderd procent fit was. Ruud haalde spelers altijd naar beneden. Hoe kun je dan verwachten dat mensen voor je werken?’’

Het vertrek van Gullit betekende een nieuwe kans, maar ook Koeman had het gauw gehad met Leonardo. ,,Mijn contract liep af en Mark Wotte zei dat de trainer me niet zou opstellen als ik niet zou bijtekenen. Daar begon het allemaal mee. Ik ben de laatste jaren heel hard geworden.’’

Over Koeman wil Leonardo niets meer zeggen. ,,Ik ben er klaar mee. Feyenoord is mijn club. Ik heb er elf jaar gespeeld en ga weg met pijn in mijn hart. Dit is niet mijn beslissing geweest. Ik vind het jammer dat het zo gelopen is, maar kan het nu wel accepteren.’’

Want Leonardo, voor wie veel belangstelling bestond, verheugt zich op een herstart. ,,Ik wil opnieuw beginnen. Een speler met mijn kwaliteiten hoeft zich niet meer te bewijzen. Dat moet ik alleen als ik naar Barcelona of Real Madrid zou gaan.’’

Hij straalt van oor tot oor. ,,Iedereen vindt me een moeilijke jongen. Maar als ik zo moeilijk was, zouden er toch niet zoveel clubs in mij geïnteresseerd zijn geweest?’’

He's obviously been smoking again. Not 100% fit when Gullit used him in that drama game against NEC? he was back on the bench a full month before the game!

Too bad it didn't work out but probably the best solution.

1 - 9 of 9 Posts